Medieval textiles Eksempler på vævninger, mønstre og teknikker.
Extant embroidery Billeder af broderede middelalder tekstiler og kjortler, meget interessant side.
Phiala's string page Side med instruktioner i nålebinding, brikvævning, spang og snorebesætning.
Nordbodragterne Brikvævning på dragter og kantning.
Tablet Weaving by Lise Ræder Knudsen
Fremstilling af snore til dekoration og snøring af dragter:
Video der viser Fingerloop braiding
Slyngning Vikingeteknik til snorefremstilling.
I regnbuens farver
Middelalderens mennesker elskede farver og så mange og så kontrastfyldt som muligt!
Alligevel var det fra øvrighedens synspunkt ikke velset, at almindelige borgere bar dragter i mere end 2 farver, men da under kjortlen have en farve og overkjortlen en anden og meget gerne med et kontrast farvet for, så kunne det jo ske at det blev til lidt flere farver.
Kontrastfarver i dragten var idealet hvis man havde råd til det, blåt, rødt, grønt, ikke noget med tone i tone eller lækre farvesammensætninger, kontraster var god stil i middelalderen.
Hvis man skal tro de gamle manuskripters miniature, var rosa også en yndet farve både for mænd og kvinder af højere stand. Det var absolut teknisk muligt at farve endog meget stærkt pink farvet i middelalderen!
Rosa tunika og gule hoser
Farver og socialstand
Med hensyn til farver skal man tænke på, hvilken stand man har valgt at tilhører som aktør, stof i meget klare gennemfarvede kvaliteter er for højerestand, eller er bare blevet anvendt til kanter/effekter på dragten.
Farver som karrygul, gulgrønne og blågrønne farver kunne opnås gennem plantefarvning/hjemmefarvning, også de brunrøde og bløde røde farver, derfor var den type farver ikke eftertragtede af de rige, specielt ikke gule farver.
En farve som indfarvet mørkebrun var dog kostbar, og ikke for fattigfolk, der måtte nøjes med lysere nuancer af brunt, eller naturlig brun Fåreuld. I begyndelsen af middelalderen er blå den mest eftertragtede farve, i midt middelalderen rødt.
I slutningen af middelalderen blev mørke farver og sort brugt af adlen og det formuene borgerskab.
At farve et klæde helsort krævede meget farvestof og måske flere farvebade for at opnå et godt resultat. Sidst i middelalderen, blev sort farven, for de rige og magtfulde, noget der stadig ses af præsten og dommerens sorte dragt. Selv lin og særke i sort blev en tid højeste mode i Frankrig i 1400 tallet.
I byene har man i udgravninger fundet rigtigt mange rødlige textiler, og nogen blå, at blå er sjældnere i fund kan skyldes at farven i mindre grad tåler at være i jorden.
Men hovedparten af dragter har været i uldens naturlige farver hvid, grå, mellembrun.
For alle befolkningsgrupper fra hytte til slot, var textiler noget man tog vare på og genanvendte, de mindste stofstumper kunne pynte/lappe på noget og gamle dragter kunne blive genanvent, med noget omsyning og evt. en genindfarvning.
I England og Sydeuropa lavede man love der forhindrede at folk brugte for mange penge på kostbare stoffer og andre luksus ting. Det var vigtigt at nye velhavende grupper i byerne ikke kunne klæde sig som Adlen. I England lader det ikke til at nogen blev anklaget og modtog bøde, men det skete andre steder. I England var det mest rettet mænds dragter, hvor det er sydeuropa var kvindernes der var i fokus.
Erik Glipping står for en lov i 1283, om ikke at ud og tilskære klæder for meget, men det gælder vist kun hoffet.
Farvning
Purpur, fremstillet af purpursneglen (Nucella lapillus)
var en af middelalderens absolutte prestige farver, en farve som også Romerne regnede for den fineste farve. Alene da purpur faven var dyrere i gram end guld. Og at Cæsar helst så at kun han bar denne farve, var med til at den mørk violette farve havde en lang historie som den fineste. Også i middelaldren var den for de Kongelige.
Det var den meget dybe purpur violette der var den mest royale, purpur kunne selvfølgelig også farve lysere violette og røde nuancer. Også andre farver når den blev blandet med kemikalier man anvendte til farvning.
Bemærk den subtile forskel på den mørke næsten bourgogne nuance og den mere violette, der begge er "purpur".
I det Engelske sprog bruges purple om en stærk lilla nuance, hvor den "gamle" purple er en dybere mættet nuance. Jo mere mættet en farve, jo mere farvepulver og derfor finest.
I løbet af 1400 tallet fandt man billigere måder at farve en dyb violet, og moden skiftede til sort og vinrøde nuancer.
Den stærkt rødfarvende Kermes kom fra pulveriserede insekter: Der skal 60-80 hun Coccus ilicis biller, med ulagte æg til at fremstille et gram pulver til farvning af skarlagenrød.
En mere opnåelig rød farve kunne opnås ved at farve med Kraprod.
Korkje (lav) gav en lilla/purpur farve og blev importeret fra fx. Norge. Korkjen blandet med urin gav en fin farve. Både farvere og garvere anvendte urin.
En plante som farve-vejde (Isatistincitoria) har et indhold af Indigo (blå), dog meget lavere end den importerede indigo plante.
Vau kunne farve en holdbar gul. Mere tilgængelige planter der farvede gul, var ikke så farveægte.
Og valnødder kunne farve mørkebrun. Ofte blandede man forskellige hemmelige ting i, for at få de rigtige nuancer og de proffesionelle farvere har været meget hemmelighedsfulde omkring opskrifterne.
Grønt klæde krævede at man først farvede gult og efterfølgende blåt.
Nogen gange, farvede man garnet inden man vævede, for igen at indfarve det efter vævning. Og falmet tøj kunne få sig en tur i et farvebad.
Farvere anvendte også fx. jenvitriol for at få bedre resultater under farvningen for at få farven til at "bide på", men det var også med til at på længere sigt nedbryde tøjets fibre. Lud og allun blev også anvendt til at forberede garnet/klædet til farvning.
Kalk og naturlige mineraler i vandet, kan også påvirke resultatet af farvningen betydeligt. Den samme farveblanding, kan give meget forskelligt resultat efter hvor vandet kommer fra.
De dragter og klæde fragmenter man har fundet, giver ikke et klart billede af farverne. Nogle farver nedbrydes med tiden og teknikken kan endnu ikke analyserer om de har været farvede og med hvad. Rød er den farve der ofte holde sig bedst, hvorimod blå kan være svær at opdage efter mange hundrede år i jorden.
Nålebinding, strik, spang
Nålebindings teknikken blev brugt til Bla. hoser, vanter og huer og er en form for strinkning med en nål. I forbindelse med dragtfundet fra Uvdal i Norge, fandt man flere par røde nålestrikkede vanter. Nålebinding er en mere langsommelig teknik en strikning.
De tidligst fundne strikkede genstande er strømper fra Egypten fra ca. 800-900 tal.
Efter billedededer fra middelalderen, ser det ud til at man beviseligt har lært sig strikke teknikken med 2 og 4 pinde, i løbet af 1300 tallet. I det mindste i Italien og muligvis England.
Maleriet fra første del af 1300 tallet viser strikning med to pinde.
Strikning af en barne kofte med 4 pinde, billede fra 1400 tallet.
Man strikkede mindre genstande som tasker, huer, vanter, strømper, men også børnetøj, da de billeder der er af strikning viser Jomfru Maria strikke børnetøj.
Spang var en anden form for knytte teknik med mange anvendelser Fx. til hårnet.
Brikvævning og snore
Brikvævedebånd blev brugt som pynt og forstærkning på dragter eller som bælter. Man kunne også brikvæve en kantning direkte på stoffet, som på nordbodragterne.
Nederst på siden er der links der viser og forklare de forskellige teknikker. Men fremstillede også snore ved forskellige teknikker som Lucet og slyngning, til kantning, snørring og til halssmykker. Se links.
Brikvævende kvinde
Kreneleringsborder
En anden form for dragtdekoration, var border af valket/filtet uldstof, som man har kunne udklippe med Fx. buer og og takker eller et løvbladsmønste. Den valkede/filtede stof kvallitet gjorde at man kunne udkllppe stoffet uden at kante det. Man har fundet flere af den type dragt dekorationer i udgravninger. Borderne kunne anbringes som pynte dekoration i halsåbninger og ved håndledene.
Hvad var hvidt i middelalderen?
Det hvide linned til lin og undertøj regnes for et højerestands fænomen, alligevel må det have været muligt for alle, at solblege deres linned hvidt -eller i det mindste hvidere.
Til gengæld er det hvide linned, meget upraktisk for arbejdene folk.
Natur hør har en gråbeige farve som har været anvendt ubleget. Der har også været mange forskellige hørstofs kvalliteter, fra en meget meget grov hjemmevævet kvallitet som de særke der blev fundet i Uvdal i Norge, til tætvævede tynde blank glittede kvalliteter. De fineste linned kvaliteter skulle være kommet fra Nederlandene.
Kvallitets hørstoffer til særke/undertøj/boligtekstiler har kunne holde næsten i gennerationer, og har været noget man var omhyggelig med og en del af en families rigdom, lidt som vores tipoldemødres linnedskab med damaskduge og sengelinned med mellemværk, der tålte at blive vist frem, perfekt rullet og lagt sammen.
To Korsriddere i hvide kapper
Det kan diskutere hvor hvid middelalderens hvid var, i datidens kunst er hvidt tøj hvidt, men det er nok ikke sandheden, man kan blege hvid natur uld med svovl og man kendte også kemi i middelalderen, men den kridhvide uld vi kender i dag.
Natur uld har en lidt gullig elfenbenshvid farve og Tempelriddernes, berømte hvide kapper var vel så hvide som nu engang naturulden er.