Med sans for detaljen

Personligt elsker jeg detaljerne på kjolerne fra 1500-20 som de Tyske, Nederlandske og Flamske kunstnere afbildede dem, sømmene er perfekt placeret og pasformen elegant. Kjolerne er stadig bekvemme.


Kjolen har grande assiettes meget som Bog Moyen kjolen og "Dronning Magrete den 1stes" kjole.


Mange har reenactors har eksperimenteret med den type mønster til ærmer, men uden det samme smukke resultat som på dette billede. Det kan skyldes at den type kjoler blev samlet med knappenåle og riet på personen, for at få den gode pasform. Så det handler om den helt personlige pasform. Senere i modehistorien tog man det snit op i Empire tiden, og der sad overdelene som de skulle, så det kan lade sig gøre teknisk.

Der er mere om den type ærmer under Dragtmønstre og beskrivelser


Kunstnerne bliver også mere optaget af detaljer, udover større portrætlighed. Det betyder at dragternes konstruktion bliver nemmere at gennemskue udfra tidens billeder.


Billede fra 1514.

I Tyskland bliver kvindernes hovedlin mere fyldige, bla. med en polstring, løret/linet bliver bundet udover.


Kjolernes halsåbning får flere detaljer, bla. forskellige åbninger foran på brystet, med hægtelukning eller åbne snørringer og påsyede dekorationer.


Kunstnerne bliver også mere optaget af detaljer, udover større portrætlighed. Det betyder at dragternes konstruktion bliver nemmere at gennemskue udfra tidens billeder.


Kjolelivet har midtersøm og tilsyet skørt, det giver nye muligheder for kjoledesign.

Tilsyede skørter i kvindedragten startede i Italien, for at blive almindelig i nordeuropa fra 1500 tallet.

Taljen bliver nu også ofte anbragt i taljen, i stedet for lige under brystet.


Kjolen har "nålede" ærmer, hvilket også var en mode, flere billeder viser det bare er en knappenål der holder ærmet oppe.


Stramt og sort


Kjolen er i princippet samtidig med de røde kjoler de den pom på mode på det tidspunkt, selvom dette billede er fra 1526. kjolemodellen holdt sig til midten af 1500 tal.


Mod 1530 er tøjet at blevet tungere, mørkere, meget sort og mere sat. Kun en hvid krave, giver lidt pynt. Til gengæld bliver smykker mere kraftige og prangende.

Tøjet er broderet og foret og foldet, det er ikke længere de store flader af frie folder der er mode.

Idealet bliver den velhavende bedsteborger i sin bedste alder. Reformationen ændre dragten rundt om i Europa, mod det mere enkle, på grund af et ønske om at lægge afstand til Katolicismens pragt. Der opstår et ønske om puritanisme i dragten, der ikke kommer som et krav oppefra, men en følelse hos befolkningen. Martin Luther og hans kone er moderigtigt klædt, men det er enkelt.


Bruegels billeder viser, at for bønder og de helt almindelige mennesker i byerne, ændrede dragterne sig ikke væsentligt fra middelalder dragten, godt ind på det sene 1500 tal.


Links


Bog Moyen En spændende Kjole fra slut 1400 tal, eller først i 1500.


Betina's pages God side med mange billeder der viser dragtdetaljer fra sent 1400 tal og 1500 tallet. Se under Housebook og Dürer dragt, for flere detaljer om kjolesnit med grande assiettes.


Italienske dragter fra 1500 Fundne dragter fra perioden.


Curious Frau Blog med dragter og andet fra senmiddelalderen, hun har også billeder på pinterest.




Moden 1490-1530erne

Høj Renaissance er perioden 1490 til 1527,eller 1500-1520.........det kan diskuteres.

En periode hvor kunsten blomstrede som aldrig før. Nye standarter for maleteknik og naturalisme.

Der sker noget også med moden ved overgangen fra 1400 tal, til 1500 tal. Derfor er det godt at kunne pinpointe den overgang, i ændring dragtsnittet og måden at klæde sig i slutningen af senmiddelalderen.

Jeg har holdt mig til de nord/mellemeuropæiske modestrømninger, for at gøre det mere enkelt og brugbart til reenactment i Danmark.

Det tydelige er at tøjet får flere detaljer, tøjet blever mere konstrueret. Fint rynket hørlinned titter ud her og der af dragten, smarte snørreefekter ned af fronten, både på mænds og kvinders dragter, længere taljesnit, der sidder stramt og kvindernes kjoler er nu oftere med em søm i taljen.


Par i dragter der et typiske for Tyske dragter i begyndelsen af 1500 tallet.


Den Tyske mode har bredere og rundere hovedlin, der har en "vulst" under for at fylde og hatte med øreklapper til mænd, er typiske for overgangen fra 1400 til 1500 tal. Der er slidser i mandens ærme og de vige meget lange ærmer på kvindens kjole. En anden kjoletype er en meget hvid kjole der er rynket foran og ret udringet.

Mænds hår bilver længere og må gerne være fint Puddelkrøllet. Kvinders hår sættes i kunstfærdige frisure med mange fletninger.

 

Fra 1490 begynder moden skiftene også at være meget mere tydelige i fyrstes og de riges dragter. Men det er også som moden pludseligt går i flere retninger samtidigt. De geografiske forskelle i moden bliver også mere tydelige. 


Almindelige mennesker og bønder bevarer dog det middelalderlige udtryk i deres dragter gennem 1500 tallet. Og billeder af godtfolk og bønder fra sidste halvdel af 1500 er stadig i den gamle middelalderlige stil.


Tøjet erotiseres


Mænds hoser bliver helt synlige og skamkapslen endnu mere akcentueret, i flere faconer og med afstivning og vattering. Og de stramme hoser har fokus på at balder og lår tager sig godt ud.


Moden bliver mere seksualiseret for begge køn. Mindre unisex, i forhold til middelalderens ret ens tunikaer for mænd og kvinder.


Både mænds skjorter og kvinders særke bliver igen synlige under dragten, og er fint tilrynkede. Halslinningen er syet med fast kant og ikke med en snørre/løbegang.


Fordi vi ofte i dag har den type bluser der lukkes og trækkes sammen med en snørre, er vi tilbøjelige til at tro at man også brugte det før i tiden, og det er en klassisk fejl i reenactment dragter.


Manden bære en type flad baret der var meget populær fra 1500 tal.


Tunge stoffer som silkefløjel er idealet. Billedet viser den rige mands dragt, men komulesko og flad baret og meget store og fyldige ærmer.


For kvinderne ændres snittet i overdelen ændres, sådan at kvinders barm nu endnu bedre kan vises frem og skubbes op, udringningerne bliver også dybere.


Den pæne byboende borgermands dragt er nu nærmest som en city habit, mørk og konservativ, uden ret mange detaljer, kun stofkvallitet og pelsforing viser rigdommen.


Idealet er ikke længere det kulørt spraglede, men det værdige.


Lejesoldaten som modeskaber

Slidser i dragterne startede allerede i 1400 med,,,,,,,men i 1500 tallet går det helt grasat, med at slidse dragter op hvor det er muligt, selv skoene får slidser og hattene.


Ung mand i dragt inspireret af lejesoldaternes prangende dragter.


Tidens Kunstnere er fascinerede af Lejesoldaternes ekstremt prangende dragter, bliver billedet på hvad den moderne mand bør gå med. Som Lejesoldaterne så det, kunne de dø i morgen, så de satte deres penge i opsigtsvækkende og kostbare dragter.


Fodtøj

Der sker der noget med skoene, man lære sig at sætte flere såler sammen og randsy sålen, så den nu er meget mere holdbar og lettere at repparerer, der kommer også af og til en lille hælflik på også. Det betyder meget større holdbarhed og soliditet, end man tidligere har kendt. Hvilket betyder at man ikke ustandseligt skal ud og anskaffe fodtøj. Og dermed en langtids investering, i forhold til middelalderens sko.

"Komuleskoene" var et modefænomen, ofte vist på billeder af lejesoldater, hvilket kan være svært at forstå da de ikke sidder ret godt fast på foden, de fandtes dog med en rem, men det er nu sjældent vist på billederne. De har ofte med underforede pynteslidser i læderet, den kunne være med eller uden en smal rem.

Den smaller sko er i en mere naturlig facon, dog ret smal, den ofte ses på fyrste portrætter.